Croazierele au reputația unor vacanțe sofisticate destinate celor bogați. Pe măsură ce clientul începe să cunoască această industrie, iși dă seama că vacanțele all inclusive de pe nave se pot croi pe măsura bugetului avut la dispoziție. Indiferent dacă stai la o cabină de lux sau la una din categoria economic, plăcerea de a te plimba pe ape și a vedea locuri exotice sau pline de istorie, este aceeași. Nu poți vinde o croazieră la fel ca pe un tricou sau pe un laptop. Trebuie sa câștigi încrederea clienților înainte de a începe să vinzi, să le oferi cele mai bune variante pentru vacanța mult visată și cele mai bune prețuri.
Dacă dorește să aibă succes, antreprenorul care vinde croaziere are nevoie să cunoască această industrie și nu îi strică cunoștințe din domeniu la care să poată apela. În România există mai multe agenții de turism care vând croaziere, cea mai importantă fiind croaziere.net, o afacere cu un volum de vânzări si un profit net care te intimidează. Cunoscând concurența, în 2018 Andrei a avut curajul să intre în concursul Diaspora Startup cu o afacere de tip agenție de turism, care să vândă în principal croaziere.
“Povestea mea a început acum 6 ani, când am aflat cât de spectaculoasă este viața pe un vas de croazieră, nu doar ca pasager, ci și ca angajat. Din momentul în care m-am angajat ca ambasador internațional la bordul vaselor Celebrity Cruises, viața mea s-a schimbat complet. Sarcina mea era să fiu alături de toți pasagerii care nu vorbeau limba engleză și aveau nevoie de traduceri și să fac anunțurile pentru pasageri în engleză, franceză, spaniolă și germană. Am străbătut lumea în lung și în lat, de la Los Angeles până în Miami și mai apoi spre Europa, prin Marea Nordului. După ce am stabilit că e timpul "să mă așez la casa mea", am rămas agent de vânzări la Planet Cruise și din această poziție am rămas aproape de această lume, ajutând oamenii cu informațiile acumulate dea lungul timpului petrecut pe vas și împărțind din experiența mea celor interesați de croaziere reușind să deschid apetitul celor mai sceptici clienți.”
Revenind la afacerea RaiCruises deschisă în România de Andrei, trebuie să spunem că își folosește toată experiența căpătată în industria turismului. Ca să aibă ce vinde, RaiCruises a încheiat un contract de reseller cu Costa Cruises, o companie de croaziere importantă la nivel mondial.
Cât a însemnat pentru Costa Cruises că îl cunoștea dinainte pe Andrei, ca fiind unul din agenții de vânzări croaziere foarte buni ai Planet Cruise din UK? Probabil că acest aspect a făcut diferența între a semna și a nu semna contractul cu RaiCruises.
Andrei știa că în acest tip de afacere important este să afle lumea de tine, să câștigi încrederea clienților și dacă se poate, să fii cu un bănuț sub prețul concurenței. A pariat pe digitalizarea afacerii, platforma raicruises.ro este inteligentă, își încarcă singură, periodic, informațiile de la furnizorul de croaziere. În felul acesta, o mare cantitate din munca pe care ar fi trebuit să o facă un operator de introducere date, o face platforma automat, eliminându-se riscul datelor eronate. Andrei a văzut acest tip de platformă digitală la firme internaționale din domeniu, așa că a cerut furnizorului de servicii IT exact ce dorea. Este cunoscut că atunci când proiectezi un produs informatic, dacă în final nu îți iese cum vrei tu, vina este doar a ta pentru că înseamnă că nu ai știut să spui ce vrei. Să-l asculți pe antreprenor vorbind fluent în engleză, franceză, spaniolă sau germană este o plăcere, dar pentru afacere înseamnă mult mai mult.
Andrei poate susține conversații cu furnizorii sau clienții, în limba lor natală, ceea ce este bine, pentru că se poate face repede înțeles și le câștigă respectul. Raicruises a avut pentru început clienți din România și Republica Moldova, pe care i-a câștigat printr-un marketing agresiv pe Google, Facebook si Instagram. Nu ești pe Internet, nu exiști! Clientul trebuie să te vadă de atâtea ori încât să ii trezești interesul să afle cine ești, așa că marketingul l-a folosit intens. Odată intrat în contact cu clientul, experiența în vânzări a lui Andrei a fost decisivă. Nu toți s-au hotărât, dar majoritatea au cumpărat. Unii au cerut să se asigure că există firma, așa că i-a invitat la sediu pentru a căpăta încredere. Alții au revenit după un timp, au mai făcut o nouă vizualizare de produse și s-au decis.
Imediat după deschiderea firmei, antreprenorul a organizat un concurs de CV-uri și și- a ales salariații. Avea nevoie de oameni de vânzări în turism, știa că va găsi greu personal care să aibă aceste aptitudini așa că după ce a angajat doi salariați cu profilul dorit, și-a instruit singur personalul. În plus, angajații au participat la un curs gratuit oferit de Costa Cruises.
L-am întrebat pe Andrei dacă este suficient să fii bun în meseria ta ca să ai succes în afaceri. Iți trebuie și ceva instruire ca Antreprenor? Răspunsul a fost mai complex. Andrei a început cu ucenicia în antreprenoriat de la 17 ani, a plecat peste vară în Germania la muncă la un castel, unde l-a avut mentor pe vărul său; a văzut astfel cum funcționează o afacere în Bavaria. Coaching-ul antreprenorial a continuat în apropiere de Marseille, unde s-a angajat la o mică firmă de mobilă. Aici i-a condus pașii un antreprenor francez iscusit, un model pentru el. De la el a învățat cum se organizează o firmă, cum să îți ții salariații aproape, cum să fii corect cu ei ca să nu îți plece, cum să îi înveți să se implice și să-i recompensezi dacă este cazul, ca să nu gândească că firma face bani doar pentru tine și ei nu câștigă nimic în plus față de salariu. Traseul lui ca salariat l-a dus și într-o corporație, help desk la Apple, apoi către lumea croazierelor la Planet Cruise.
Peste tot a învățat câte ceva. Formal, instruirea antreprenorială a făcut-o doar în cadrul proiectului. Recunoaște că i-a fost de ajutor, dar cel mai mult l-au ajutat consilierea și mentoratul pentru că a avut nevoie să cunoască cum funcționează sistemul în Romania, respectiv “ce înseamnă să fii antreprenor în România”.